neděle 11. listopadu 2012

o ošidnosti předpovědí

Jak bude vypadat náš svět za pět, deset, sto let? Kdo ví? Dříve se lidi obraceli na věštce a šamany, dnes máme futurology.
Jenže futurologické předpovědi jsou dost často zdrojem velké zábavy - s údivem a potěšením je čteme v době jejich vzniku a s pousmáním, či přímo hurónským záchvatem smíchu potom v době, o které předpověď mluvila. Jen dávní věštci nevzbuzují smích a to z jednoduchého důvodu, oni své předpovědi o budoucnosti napsali velmi chytře, nejednoznačně a každý si tam najde to, co hledá. Seriózní futurolog, vycházející z technických možností společnosti, to má těžší - některé nadějné technologie, ze kterých pro své předpovědi vycházel, totiž po letech končí ve slepé uličce a výzkum musí začít znova…

Britský renomovaný futurolog Ian Pearson v roce 2002 napsal, že v roce 2005 bude vytvořena umělá inteligence, která v roce 2018 dostane Nobelovu cenu. Smějete se? Nesmějte se. Tento marketolog British Telecom své předpovědi opravdu pečlivě zvažuje a vždy se snaží vycházet z existujících technologií a výzkumů, jenže nikdo nemá všechny dostupné informace o všech oborech lidské činnosti a někdy prostě má navrch pouhé přání., aby to bylo tak, jak si dotyčný člověk představuje.
V šedesátých letech minulého století se autoři vizí budoucnosti zase nechali nekriticky opojit možnostmi techniky a předpokládali, že v 21.století bude mít lidstvo jeden velký problém a to jak zaměstnali lidi v jejich volném čase, protože pracovat budou jen stroje.
"My nebudeme chodit do práce. Naopak práce bude chodit k nám." prohlásil v roce1967 Walter Cronkite moderátor CBS v dokumentárním seriálu o 21.století. Hovořilo se také o práci za odměnu. Jak roztomilé a naivní.

V sedmdesátých letech 20. století se časopisy hemžily prognózami, že v roce 2000 auta už skoro vymizí i silnice se tím pádem stanou nepotřebnými a my budeme jezdit cestou i necestou na vznášedlech. Nestalo se tak. V roce 1920 si zase američtí předvídatelé budoucích trendů mysleli, že auta budou nahrazena letadly. V Los Angeles architekti předvedli maketu obytného domu, na jehož střeše mělo být letiště. Přistávací plocha měla být dlouhá 300 metrů.
To nic není oproti představám o automobilech, co vznikaly v padesátých letech. V tomto období okouzlení atomovou energií se podle prognostiků i techniků měla v blízké budoucnosti vyrábět auta na atomový pohon: Ano, skutečně každé autíčko - tedy poměrně obrovské auto si mělo vzadu místo motoru vozit svůj maličký atomový reaktor. A nebyly to představy nějakých netechnicky vzdělaných snílků nebo spisovatelů sci-fi. Automobilka Ford měla už dokonce v roce 1958 vypracovaný model takového auta - byl to poměrně známý Ford Nucleon.
Téměř v žádném vozidlu, které se mělo stát tím pravým dopravním prostředkem v budoucnosti, se v té budoucnosti nikdo nesvezl. Neexistovala ani nemohla - byla jen snem. Ano, bylo pár výjimek - jako třeba vznášedla Piasecki Aircraft, používané US Army kolem roku 1957, ale masově se nezavedla, jejich provoz byl neuvěřitelně drahý.

Žádné komentáře:

Okomentovat