neděle 11. listopadu 2012

Slunce je tu pro něj

Dívám se a obrázek konceptu ekologického auta Eclectic od monacké firmy Venturi Automobiles a téměř nevěřím vlastním očím - ten ze střechy trčící větrník, to jsem už přeci někdy viděla! Kde to bylo? Ano, už si vzpomínám, když jsem byla malá, měla jsem autíčko, které bylo poháněno velkým větrníkem. Hračku mi někdo jako dítěti ukradl, důkaz jeho existence tedy nemám, je jen v mé paměti…

Autíčko vypadá velmi legračně a připomíná tak trochu koňskou drožku na kolečkách nebo první automobily. Vepředu je místo pouze pro řidiče a vzadu pro dva cestující a i vzhledem k tomu, že nemá dveře jízda v něm, hlavně v zimě, cestujícím možná připomene pocity, jaké zažívali naši předci při jízdě koňmi taženými vozy. Na rozdíl od kočárů, o vytápění interiéru Eclecticu zřejmě bude postaráno a karoserie je vyrobena z kompozitních materiálů a dveře nakonec lze doobjednat. Počítá se s tím, že vozítko se bude pohybovat převážně po městě - čili na kratší vzdálenosti, takže cestující nějakou tu minutu trochu nepohodlí snesou - navíc když ve vybavení je vodotěsné rádio, wi-fi kit…
Eclectic má možnost pro svůj malý elektromotor o 22 koňských silách využít tři zdroje dodávky proudu - první je zcela běžné dobíjení baterii ze zásuvky. Baterie jsou akumulační hybridní nikl-metal a takto klasicky se dobíjejí pět hodin, jejich životnost je 2 500 nabíjecích cyklů nebo deset let a váží 108 kilo (celková váha auta je 350kg).
Další možností, jak získat energii jsou, solární baterie umístěné na střeše vozu. Zabírají plochu 2,5 metrů čtverečných a jejich zajímavostí je, že jsou poloprůsvitné. Solární zdroj se nezapíná a nevypíná, ale pracuje a akumuluje energii nepřetržitě - to je velká výhoda, protože autíčko se tak zadarmo sytí sluneční energií, i když jen stojí na parkovišti. Konstruktéři dokonce předpokládají, že pokud bude Eclectic parkovat a solární baterie budou dobité, tak bude moci dodávat energii do elektrické sítě - což by mohlo pomoci v tzv. špičkách, kdy odběr elektřiny najednou prudce vzroste. Samozřejmě takovou pomocí se Eclectic může stát jen v tom případě, pokud jich bude velký počet a takový zájem o ně, při jejich ceně, zřejmě nebude.
Třetím zdrojem, ze kterého motor získává elektrickou energii, by měla být miniaturní větrná elektrárna.
Nabité baterie umožní při maximální rychlosti 50 km/h dojezd do padesáti kilometrů. Za den naakumulovaná sluneční energie jízdu ještě prodlouží o dalších 7 kilometrů a pokud ještě pořád nejste doma či u zásuvky a fouká silný vítr, tak na střeše vztyčíte větrník a energie dodávaná touto elektrárničkou bude postačovat ještě na dalších 15 kilometrů. Pokud ještě nebudete doma, tak už nezbývá nic jiného, než zavolat odtahovou službu.
Na videu můžete vidět jeho jízdu.

Venturi se neprezentuje jen tímto vozítkem, mohou se pochlubit i prvním na světě sériovým závodním elektromobilem - Fétish, vybaveným hi-tech technologiemi, který vytvořili společně s Intelem. Například zde použitá bezdrátová technologie přenosu dat WiMAX umožní řidiči být informován o celém systému motoru i o bateriích a v budoucnu firma plánuje možnost, aby prostřednictvím Internetu spolu mohla "hovořit" všechna auta vybavená touto technologií.


http://www.venturi.fr/en/vehicles/eclectic-concept





Žádné komentáře:

Okomentovat