neděle 9. prosince 2012

Být v správný okamžik na správném místě.

Blíží se Vánoce asi nakupujete a asi i e-nakupujete - tak o jednom chlápkovi, co má takový e-kvelb.

Jeffrey Preston Bezos
se narodil 12. ledna 1964 v městečku Albuquerque ve státě USA New Mexico. V roce 1999 ho časopis Time vyhlásil osobností roku, časopis Forbes ho řadí na svém žebříku bohatých Američanů na 136 místo s 4.1 miliardami dolarů a v seznamu nejbohatších lidí světa je na 234 místě. Čím si dokázal takto vydělat? Podnikáním v oboru Electronic commerce. Jednoduše řečeno - vytvořil internetový obchod, který nyní patří do desítky nejvíce navštěvovaných webů planety.
Než začal s vlastním projektem elektronického obchodu vystudoval informatiku na Princeton University, kde se v roce 1985 seznámil s Internetem. Po studiích několik let pracoval v oblasti finančnictví a bankovnictví. První zaměstnání vzal v malé firmě Fitel, po dvou letech odchází do Bankers Trust a odsud do D.E.Shaw, kde pracoval čtyři roky jako finační analytik a dosáhl zde druhé nejvyšší firemní pozice. Někomu by tato určitá pracovní jistota stačila, Bezos dal výpověď, protože chtěl zkusit realizovat www.amazon.com.
V současné době ve firmě vlastní významný balík akcií a vykonává tyto funkce: President, Chief Executive Officer, Chairman of the Board of Amazon


Bezos je takovou typickou ukázkou člověka, kterého v Americe nazývají self made man - měl nápad, tímto nápadem se akorát strefil do potřeby doby a s počátečním kapitálem věděl jak ten nápad realizovat a uměl si ono "jak" naprogramovat a ono to vyšlo. Dnes se chlubí, že na vysvědčení měl i pětky a nikdy neviděl Amazonku - může se tím chlubit, protože v roce 1994 správně zariskoval. V roce, kdy se rozhodl zkusit stát se internetovým prodejcem knih, totiž ještě nebylo úplně jasné, že Internet budou každodenně používat kromě vědců a studentů i ženy v domácnosti, důchodci a malé děti. V síti v té době bylo na celém světě 38 miliónů uživatelů, což by pro jeho plány nestačilo. On ve svých obchodních analýzách předpokládal, že počet uživatelů poroste a tito lidé budou chtít používat jeho jednoduchý on-line nákup knih, kdy na jednom místě sítě najdou produkci od co největšího počtu vydavatelů. Jednoduchosti prodeje knih podřídil i místo, kde bude jeho firma sídlit - vybral Seattle ve statě Washington, protože v tomto městě má své sklady největšího distributor knih v USA Ingram. Bez hlubšího rozmyslu nevznikl ani název Amazon - jistě věděl, že název firmy může pohřbít dodrou myšlenku. Původně chtěl použít Cadabra.com vycházel přitom z magické formulky "abra cadabra", ale napadlo ho, že by mohlo docházet ke komolení tohoto jména na cadaver - mrtvola.
Amazon.com odstartoval 16.července 1995 - jednalo se o beta verzi, kterou mu zdarma testovalo asi 300 přátel a známých. Prvním placeným zaměstnancem se stal známý programátor Shel Kaphan.
Do měsíce od otevření stránek internetový obchod prodával knihy do všech států USA i do 45 dalších zemí a v září 1995 byl jeho týdenní objem prodeje cca 20 tisíc dolarů. Zajímavé je, že ze začátku se neobjednávalo jen on-line, ale i faxem nebo telefonicky. Poměrně brzo po spuštění webu se Amazon stal největším knižním obchodem na světě, ale Bezos míří dál - má v úmyslu vytvořit největší obchodní dům na světě. V této etapě Amazonu opět velmi riskuje.
Sám pravdivě investory informoval o možném riziku, které přechod z knihkupectví na obchodní dům může přinést - firma mohla ztratit až 70% ze svého kapitálu.
V současnosti Amazon.com už není jen knižní obchod - od roku 2000 se zde prodávají hudební nosiče, filmy, hry, elektronika, od roku 2002 oděvy, od roku 2003 si zde můžete objednat sportovní potřeby a dnes tady koupíte dárky, boty, hodinky, věci pro miminka… existují i regionální obchody v Evropě, Japonsku…
Amazon je opravdu moderní obchod. Nejdříve se jeho sklad nacházel v garáži dnes zboží visí hezky setříděné na speciálních věšácích v obřích skladech. A konkrétní nákup proběhne následovně: Vy zadáte požadavek, ten se dostává do automatického systému, který rozsvítí lampičku na věšáku, na kterém visí vámi požadované zboží. Zaměstnanec tak hned vidí, kde objednávka je, vloží ji k dalším vámi objednaným věcem a v kontejneru je pošle do expedice.
Bezos má další cíl - "největší on-line nákupní centrum na světě, kde kdokoliv může najít cokoliv ho napadne." Určitě i toto mu vyjde, jak je vidět vše v obchodě dělá s rozmyslem a neopomíjí sledovat trh i prodej. Každý den mu do jeho e-mailové schránky chodí výpisy objemu prodeje na Amazonu z předchozího dne. Bezos prý sám čte celou svojí poštu a dost často odpovídá na zajímavé dotazy - takže zkuste mu napsat a na něco se ho zeptejte adresa je: jeff@amazon.com.

Žádné komentáře:

Okomentovat