úterý 11. prosince 2012

Vítejte u nás ve virtuálnu! II.

Zcela originální a novou technologii "virtualizace reality" vyvinula profesorka Avideh Zakhor a Christian Früh z UC Berkeley Video and Image Processing Lab. Jedná se o rychlé vytvoření 3D modelu jakéhokoliv reálného města (Fast 3D City Model Generation).
V modelu jde jezdit i létat nad ním. Samozřejmě, aby toto vše bylo možné, je nejdříve nutné nasnímat město ze země i ze vzduchu. Jako nejlepší pro takovéto získání dat profesorka vidí laserové scanery a digitální kamery, které jsou připevněné například na letadlo či automobil.
Laserový scaner přesně změří rozměry ulic, domů, oken… a digitální kamera k těmto rozměrům dodá konkrétní obraz. Spojit všechny tyto informace do modelu je pak na programu a patřičně výkonem počítači.
Převedení snímků města do 3D modelu je automatizované, proto virtualizace trvá hodiny, jinak na vytvoření takových modelů jsou potřeba měsíce. Tento projekt je financován hlavně agenturou DARPA čili i jeho účel je tím daný - má sloužit pro potřeby armády, pro ni bude tato technologie ještě vylepšena - 3D model měst se bude vytvářet v reálném čase.
Výzkumníci z Berkley nedávno zhotovili takovýto 3D model svého města - virtualizace trvala 4,5 hodiny z toho pouze 25 minut zabralo foceni a scanování města, zbylé hodiny pracoval počítač na zpracování dat.
Virtualizovat se dají i lidé - tento projekt "LiveActor" se realizuje na University of Pennsylvania, přesněji v Center for Human Modeling and Simulation. "Živý herec" se skládá z programového a přístrojového vybavení - Člověk se pohybuje v prostoru kovové konstrukce (tzv. technologie CAVE) a virtuální bytost "žije" na plátně umístěném na jedné její hraně. Herec jehož pohyby jsou přenášeny na 3D osůbku v reálném čase, má na celém těle včetně hlavy připevněné senzory, které jeho pohyby přenášejí do počítače a zde se podle takto získaných dat okamžitě modeluje analogický pohyb právě promítaného virtuálního herce. Takovéto modelování v reálném čase má opět využití v zábavním průmyslu, v armádě a v medicíně, ale také v robotice při projektování humanoidů.

Vše zde popsané je zatím maličkost, v budoucnosti bude VR mást všechny naše smysly - už v současnosti se v Japonsku můžete brčkem napít virtuálního nápoje (Straw-like User Interface -SUI). Toto zařízení vzniklo v Inami Laboratory v Tokijské universitě (University of Electro-Communications) a je opravdu věrnou simulací procesu pití - brčko je reálné a díky tlakovým senzorům, vibracím a nahranému zvuku je iluze pití vybraného nápoje dokonalá. Jako vždy do virtuálního světa musely být přeneseny data z toho reálného - takže technici brčkem skutečně vše pili a přístroje zaznamenávaly tlak, vibrace, zvuk… jen ta chuť tam ještě chybí, ale i to jistě někdy přijde. Bude to dobré? Nezešílíme? Jedno je jisté - virtuální realita, ve smyslu simulace nějakého děje nebo pokusu, je pro vědce nepostradatelnou technologií. Imaginární svět vytvořený pro zábavu je hezký a vede k odpoutání se od někdy smutné reality, krásné na něm je i to, že si ho můžeme třeba naprogramovat úplně sami a pohybovat se v něm. A velký zápor této technologie? Může vést k psychickému narušení některých lidí a o zneužití VR třeba vojáky a politiky bylo napsáno mnoho knih a realita v tomto případě bude možná ještě horší než ty sci-fi romány a filmy.

Žádné komentáře:

Okomentovat